Jaki są rodzaje zawieszeń w autach?

0
137

Miłośnicy motoryzacji nie muszą wyszukiwać informacji na temat, jakie są rodzaje zawieszeń w autach. Ale całkowici laicy, którzy mają nawet problem w rozszyfrowaniu nazwy danej marki samochodu, o układzie zawieszenia nie będą mieli zielonego pojęcia.

A warto nabyć tę wiedzę, aby nasze codzienne poruszanie się po drogach o różnym, często strasznym stanie nawierzchni nie zakończyło się np. częstymi wizytami u doświadczonego mechanika albo nie daj Boże, w szpitalu. Taki montowany w naszych pojazdach układ zawieszenia dobrej, wysokiej jakości ma przecież bardzo duży wpływ nie tylko na komfort w trakcie jazdy, ale także na nasze bezpieczeństwo – a więc utrzymuje nadwozie na odpowiedniej wysokości oraz, co ważne, ogranicza wstrząsy i zwiększa sterowność!

Co jest ważne w zawieszeniu?

Im lepsza jego konstrukcja, tym oczywiście znacznie większa pewność, że nie będzie się on za często psuł. Zapamiętajmy, że istnieją trzy typy zawieszeń w aucie: zależne, niezależne i półzależne. Łatwo zapamiętać, prawda? Te drugie – niezależne mają zastosowanie w pojazdach osobowych (np. montuje się tutaj często tak zwaną kolumnę McPhersona). A te pierwsze, czyli zależne, są wykorzystywane w autach terenowych oraz ciężarówkach, bowiem cechuje je dość spora wytrzymałość, jak i również trwałość oraz stosunkowo mała awaryjność. Nieco gorzej jest niestety ze sterownością. Jeżeli chodzi o układ zależny, to tam koła na konkretnej osi łącza się ze sobą w dość sztywny sposób – mianowicie, gdy jedno koło się przechyli, to drugie też wtedy zmieni własną pozycję. Natomiast w szeroko stosowanym w osobówkach zawieszeniu niezależnym koła jednej osi przemieszczają się oczywiście niezależnie od siebie.

Zawieszenie a komfort jazdy

Co to oznacza? Dzięki temu po prostu poprawiony jest komfort jazdy, choć zwiększa się przy tym liczba elementów typu drążki czy wahacze. Wspomniana kolumna McPhersona jako komponent zawieszenia niezależnego, zajmuje minimum miejsca, ponieważ ma prostą, lekką, oraz kompaktową budowę, która – jak nam powiedzą koledzy zaczytani w świecie motoryzacji – opartą na połączeniu ze sobą amortyzatora, sprężyny oraz zwrotnicy w jeden, cały, konkretny, duży element. Taki element spełni wówczas wszystkie możliwe funkcje zawieszenia. Jakie to funkcje? Jest ich kilka. A więc są to funkcje: prowadzące, resorujące, skręcające i tłumiące drgania. Ta konstrukcja sprawi, że świetnie zostaną wytłumione nierówności, sterowanie będzie łatwe, a hamowanie znacznie stabilne. W kwestii rodzaje zawieszeń w autach, trzeba jeszcze kilka słów poświęcić układowi półzależnemu.

Tutaj koła jednej osi troszkę tylko na siebie oddziałują, a zastosowane wahacze są połączone na tak zwanej belce poprzecznej, która to położona jest przed osią kół i jest wrażliwa na działanie sił skręcających. Nadwozie jest tutaj niestety kiepsko izolowane od wstrząsów na nierównych nawierzchniach, ale jednocześnie dzięki działaniom sił bocznych koła pochylają się nieznacznie, a to powoduje poprawę przyczepności auta. Teraz już poznaliśmy typy zawieszeń w samochodach i wiemy, dlaczego układy te są tak bardzo ważne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here