Sezon motocyklowy można praktycznie uznać za zakończony. Za oknami pojawiają się pierwsze płatki śniegu, a temperatura raczej uniemożliwia bezpieczny wyjazd z garażu. To też świetny moment na krótkie podsumowanie finansowe. Ile tak naprawdę kosztuje utrzymanie motocykla i niezbędnego wyposażenia? Postanowiliśmy to sprawdzić.
Pasja do jednośladów wymaga odłożenia określonych pieniędzy. Nie zawsze musisz wydawać na nią wszystkich oszczędności, jednak już decyzja o wyborze odpowiedniej maszyny będzie wymagać pewnych nakładów finansowych.
Ile kosztują motocykle?
To bardzo szerokie pytanie. Wszystko zależy od tego, jaki typ maszyny Cię interesuje oraz czy chcesz motocykl nowy, czy jednak stawiasz na używany model. Ważna jest także pojemność silnika. Każde z tych rozwiązań wymaga oczywiście różnych nakładów finansowych.
Stosunkowo najdroższe są aktualnie motocykle o pojemności 125 cm3. Wynika to z faktu, że na takich jednośladach mogą jeździć również posiadacze prawa jazdy kategorii B. Dużo tańsze są 250 i 500. Maszyny o litrowych i większych silnikach adresowane są do doświadczonych motocyklistów i ich ceny zwykle są wyższe. O jakich stawkach mówimy? Dobrą, używaną 125-tkę kupisz za około 5-6 tys. zł. Około 3-4 tys. zł wystarczy na ciekawy model 250-tki i 500-tki. Litrowa jednostka napędowa to już koszt od 8 tys. zł w górę.
Jeżeli chodzi o typy motocykli, to najwięcej kosztować będzie Cię motocykl turystyczny. Za dobrej klasy maszynę musisz dać około 8 tys. zł. Podobnie sprawy mają się z cruiserami. Trochę tańsze są motocykle typu cross, sportowe maszyny i nakedy. To oczywiście uogólnienie, bo wszystko zależy od stanu technicznego jednośladu i jego wyposażenia.
Jeżeli chodzi o nowe maszyny, to na rynku znajdziesz chińskie pojazdy za około 9 tys. zł w górę. Najdroższe są oczywiście amerykańskie i japońskie motocykle takich firm, jak Harley-Davidson, Honda, Suzuki czy Indian. Tu jednak cena będzie podobna do dobrej klasy samochodu osobowego. Nie musisz oczywiście wydawać takich pieniędzy. Ogólnie przyjęło się jednak, że za dobry motocykl musisz zapłacić powyżej 5 tys. zł.
Jakie są koszty eksploatacji motocykla?
Tu też wszystko zależne jest od stanu Twojej maszyny i jej typu. Postaramy się to jednak trochę uogólnić. Z elementów eksploatacyjnych, w które koniecznie będziesz musiał zainwestować co roku możemy wymienić:
- olej – litr to około 50 zł,
- filtr oleju – ceny są różne w zależności od modelu, ale też możemy przyjąć kwotę 50 zł,
- smar do łańcucha – kwota około 40 zł.
Dodatkowo po sezonie będziesz musiał często uzupełnić płyn hamulcowy, chłodniczy (jeżeli Twój jednoślad posiada system chłodzenia) i podobne. Tu możemy mówić o około 200-300 zł. Zdarza się, że zapchany jest też filtr paliwa (ok. 50 zł). Dotyczy to oczywiście ceny za same części. Usługa wymiany oleju czy filtrów kosztuje w granicach 50-80 zł. Fani motocykli często starają się jednak samodzielnie wykonywać podstawowe naprawy.
Co z kolejnymi latami eksploatacji? Najpierw czeka Cię wymiana opon. Tu ceny też różnią się w zależności od rozmiaru czy właściwości, ale za 500 zł znajdziesz dobre ogumienie w komplecie. Wymiana to kolejne 100 zł. Następnie przyjdzie czas na hamulce. Głównie eksploatują się klocki i to na ich wymianę będziesz narażony najszybciej. Cena? Około 200 zł plus robocizna. Na koniec łańcuch. Ten wytrzyma około 30 000 kilometrów (przy poprawnej eksploatacji), a jego koszt to 100-300 zł (w zależności od modelu jednośladu) oraz dodatkowa stawka za wymianę w warsztacie.
Nie zapomnij o przeglądzie i ubezpieczeniu
Jeżeli chodzi o ubezpieczenie, to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. OC dla motocyklisty jest dość tanie i nie przekracza 200 zł. W przypadku gdy masz maksymalne zniżki, cena może spaść nawet do 150 zł (i mniej). Sam przegląd też nie jest drogi – na ten moment kosztuje 63 zł. Urzędowe utrzymanie jednośladu nie będzie zatem ogromnym wydatkiem.
Inaczej ma się sprawa, jeżeli będziesz chciał wykupić dodatkowe ubezpieczenie – np. NNW. To lepiej mieć poza polisą, bo wartość OC skacze w takich przypadkach do nawet 1000 zł. Podobnie jest z assitance. Dobrym pomysłem jest np. zapisanie się do lokalnego oddziału PZM i wykupienie pomocy drogowej właśnie tam.
Oczywiście motocykl nie pojedzie bez benzyny. Na szczęście jednoślady nie palą dużo, a średnie zużycie to około 4-5 litrów na 100 kilometrów (najmniejsze maszyny nawet 2-3 litry). Za taki dystans przejechany na motocyklu zapłacisz więc maksymalnie około 30 zł (przy obecnej cenie benzyny około 6 zł za litr).
Dobre wyposażenie to konieczność
Motocyklista potrzebuje również wysokiej klasy wyposażenia, by chronić swoje ciało przed przykrymi skutkami jazdy czy upadku. Porządny kask motocyklowy do zabezpieczenia głowy to najczęściej wydatek od 500 zł w górę (możesz poszukać również licznych przecen i promocji, by zdobyć dany model taniej). Dodatkowo strój (kurtka, spodnie, kombinezon, buty i rękawice) pochłoną na pewno kolejne 1500-2000 zł. Wydatek ten związany jest jednak z Twoim komfortem i bezpieczeństwem, więc na tej części wyposażenia nie powinieneś oszczędzać.
Do kosztów motocyklowej jazdy możemy oczywiście dodać akcesoria, takie jak: plecak, sakwy, nawigacje, kamery, interkomy i wiele więcej. Te części nie są jednak konieczne przy rozpoczynaniu przygody z jednośladem i możesz kupować je sukcesywnie, rozwijając ciągle swoją pasję do motocykli.