Klimatyzacja samochodowa – jak sprawdzić jej szczelność?

Klimatyzacja samochodowa, to ważny element wyposażenia każdego samochodu. Jak sprawdzić jej szczelność? Wraz z firmą Kuta Autoserwis postaramy się przybliżyć wszystkie istotne informacje dotyczące tego zagadnienia oraz przedstawimy kilka metod na sprawdzenie szczelności klimatyzacji samochodowej.

Czym jest i jak działa klimatyzacja samochodowa?

Klimatyzacja samochodowa to układ zamknięty, którego zadaniem jest chłodzenie wnętrza naszego samochodu. Cały układ składa się ze sztywnych oraz elastycznych elementów i przewodów. W klimatyzacji samochodowej obowiązuje podział na układ niskociśnieniowy i układ wysokociśnieniowy. W układzie krąży czynnik chłodzący, który do kabiny dostaje poprzez układ wentylacji.

Nieszczelność w klimatyzacji samochodowej – objawy?

Nieszczelność w klimatyzacji samochodowej może się objawiać na dwa sposoby. Są to sposoby, dzięki którym samodzielnie możemy stwierdzić, czy z klimatyzacją jest coś nie tak. Pierwszy z nich to – spadek wydajności układu. Zauważalny jest gdy klimatyzacja w ogóle się nie załącza lub gdy klimatyzacja samochodowa działa, ale nie chłodzi wnętrza naszego auta. Drugim objawem jest plama oleju na łączeniach klimatyzacji pod maską. W tym przypadku jest nam potrzebna odrobina wiedzy i doświadczenia, aby prawidłowo rozpoznać plamy. Jeśli pojawi się którykolwiek z nich warto skorzystać z usług serwisu klimatyzacji samochodowej Kuta Autoserwis z siedzibą w Poznaniu.

klimatyzacja samochodowa

Metody sprawdzenia sprawności klimatyzacji samochodowej

Na rynku dostępnych jest wiele metod sprawdzenia sprawności klimatyzacji samochodowej. Wszystkie różnią się między sobą dokładnością pomiaru oraz ceną. Istnieje dyrektywa unijna regulująca metody wymagania dotyczące metod badania układu klimatyzacji samochodowej. Oto kilka najpopularniejszych metod, które nie są zabronione w Polsce:

  1. Środek pieniący – badanie polega na nałożeniu łatwo pieniącego się środka na wszystkie przyłącza i przewody z zewnątrz. W miejscu braku szczelności pojawia się piana. Ta metoda jest bardzo tania ze względu na użyte materiały jednak nie należy do najdokładniejszych przy małych wyciekach. Do jej wykonania potrzebne są resztki ciśnienia w układzie. Gdy ich nie ma należy je uzupełnić. Metoda ta jest pracochłonna i uniemożliwia nam dotarcie do wszystkich elementów klimatyzacji samochodowej.
  2. Lampa UV – działa w ultrafiolecie. Metoda ta polega na oświetleniu poszczególnych elementów klimatyzacji. Zanim je naświetlimy musimy wprowadzić do układu środek fluorescencyjny za pomocą specjalnego aplikatora, praski do wkładów lub urządzenia do serwisowania klimatyzacji samochodowej. Nieszczelności świecić się będą na kolor jasnożółty lub jasnozielony. Najwygodniejsza jest lampa zasilania bateriami, ale to moc jest najważniejszym czynnikiem. Im większa moc tym nieszczelności będą bardziej widoczne. Używając lampy pamiętajmy o okularach ochronnych oraz by nie przesadzić z ilością środka fluorescencyjnego, ponieważ wpływa on negatywnie na żywotność sprężarki klimatyzacji samochodowej, a odkładając się na obwodzie nie pozwala na wykrycie najmniejszych nieszczelności.
  3. Elektroniczne sprawdzenie – możemy je wykonać za pomocą detektora nieszczelności. Przyrząd rejestruje zwiększoną koncentrację czynnika chłodniczego w powietrzu. Sondę detektora należy zbliżyć do prawdopodobnego miejsca wycieku na maksimum 5 mm. Następnie sonda zasysa gaz, wykonuje jego analizę i za pomocą diody i sygnałów dźwiękowych informuje nas o intensywności stężenia czynnika chłodniczego. Badanie jest szybkie i daje zadowalającą dokładność pomiaru.
  4. Ciśnienie – za jego pomocą możemy sprawdzić szczelność układu zamkniętego poprzez pomiar spadku ciśnienia w obwodzie. Poddając układ nadciśnieniu otrzymujemy dobre i szybkie wyniki przy dużych nieszczelnościach. Metoda ta polega na podłączeniu opróżnionego układu za pomocą zaworu serwisowego do butli z azotem lub do wytwornicy azotu. Należy pamiętać, by nie przekroczyć dopuszczalnej ilości ciśnienia. Przez około 5-10 minut obserwujemy spadek ciśnienia, brak szczelności klimatyzacji samochodowej sygnalizuje syczenie. Gdyby nie wystąpiło możemy uwidocznić miejsce wycieku za pomocą barwnika UV, wody z mydłem lub testera ultradźwiękowego.  Poddając układ podciśnieniu wykrywamy nieszczelności za pomocą ciśnienia 10-15 barów w obwodzie niskiego ciśnienia. Metodę tę możemy wykonać stacja do płukania klimatyzacji. Podczas wyciągania czynnika łatwo można określić występowanie nieszczelności. Czynność ta powinna trwać minimum 30 minut a dla lepszego wyniku powinniśmy poświęcić dodatkowe 10 minut. Metoda ta sprawdza się podczas badania większych nieszczelności dodatkowo utrudnia sprawdzenie szczelności parownika.
  5. Gaz śladowy – składa się w 95% z azotu i w 5% z wodoru. Gaz ten jest niepalny, nietoksyczny oraz nieszkodliwy dla środowiska. Molekuły wodoru same ulatniają się z nieszczelności dlatego za pomocą detektora wodoru możemy wykryć nawet te najmniejsze. Metoda ta jest niezawodna i łatwo nią zbadać parownik. Polega na wprowadzeniu gazu przez złącze serwisowe do opróżnionego lub częściowo opróżnionego układu klimatyzacji pod ciśnieniem 5 barów. Następnie przesuwa się detektor wzdłuż przewodów i podzespołów klimatyzacji samochodowej. Urządzenie o nieszczelnościach poinformuje nas za pomocą sygnałów świetlnych oraz dźwiękowych. Do wykonania badania tą metodą potrzebny jest dodatkowy zestaw z butlą gazu śladowego, reduktora ciśnienia oraz wózka.
ustawianie klimatyzacji

Jak dbać o klimatyzację samochodową?

Dbanie o klimatyzację samochodową jest bardzo ważne. Wtedy możemy być pewni, że nas nie zawiedzie gdy będziemy jej potrzebować. Dodatkowo systematyczne dbanie o klimatyzację samochodową pozwoli uniknąć nam wielu dodatkowych kosztów, ponieważ jest to układ złożony i gdy jeden element przestanie działać bardzo szybko może uszkodzić się następny. Jak dbać o klimatyzację samochodową?

Po pierwsze klimatyzacji samochodowej powinniśmy używać przez cały rok. Używanie jej jesienią i zimą pomoże nam szybciej pozbyć się wilgoci z wnętrza auta i odparować szyby. 

Po drugie klimatyzację samochodową powinniśmy systematycznie serwisować. Przynajmniej raz w roku fachowiec powinien zajrzeć do naszej klimatyzacji samochodowej i sprawdzić jej stan.  Da nam to pełną kontrolę nad jej stanem technicznym i pozwoli wykryć nieszczelności oraz pozbyć się drobnoustrojów.

Po trzecie szybka reakcja na usterki. Po zauważeniu pierwszych objawów sugerujących, że coś jest nie tak nie zwlekaj z udaniem się do serwisu klimatyzacji samochodowej. Jak wspomnieliśmy jest to układ zamknięty i zignorowanie jednej usterki może doprowadzić do poważnych problemów i jeszcze większych kosztów naprawy.

mechanik

Jak sami widzicie sprawdzenie szczelności klimatyzacji samochodowej to nie trudna rzecz. Czasami potrzeba tylko odpowiedniego sprzętu, a czasami odpowiednich umiejętności. Jeśli po przeczytaniu tego artykułu stwierdzisz, że nie wykonasz  ich samodzielnie to zapraszamy do kontaktu z firmą Kuta Autoserwis z Poznania, która kompleksowo zajmie się klimatyzacją w twoim samochodzie.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Kuta Autoserwis

Kuta Autoserwis

ul. Karpacka 10

60-415 Poznań

Tel. 600-960-987

Redakcja spytajmechanika.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *