Tłumik to najistotniejszy element układu wydechowego, który odpowiedzialny jest za wygłuszenie hałasu wywołanego przez spaliny przemieszczające się pod ciśnieniem po całym układzie od zaworu wylotowego do końca rury wydechowej. Odpowiada też za emisję spalin do odpowiedniego poziomu, a także zmniejsza prędkość wydechu czy chłodzi gazy spalinowe. Tłumik najczęściej składa się z trzech elementów: tłumik początkowy (rura przednia), tłumik środkowy oraz tłumik końcowy.
Paca w wysokich temperaturach, sięgających nawet 1000 stopni Celsjusza, może skutkować jego przepaleniem. Ponadto poprzez jego lokalizację jest mocno narażony na warunki atmosferyczne. Szczególnie niekorzystny wpływ na tłumik ma zbyt duża wilgoć. Kolejne negatywne działanie mogą powodować takie czynniki jak sól drogowa czy jazda po nierównościach, ale także starość. Warto więc wiedzieć, że uszkodzony tłumik może nas narazić na poważniejsze uszkodzenia, a co za tym idzie większe koszty.
Na to że nasz tłumik jest uszkodzony powinny nas nakierować takie objawy jak:
- wyczuwalny zapach spalin w aucie
- podejrzane dźwięki i hałasy
- dławienie się czy dziwna praca silnika
- zwiększone zużycie paliwa
- utrata mocy
Gdy zaobserwujemy, że nasze auto przejawia symptomy wyżej wymienionych problemów najlepiej udać się do warsztatu w celu diagnozy.
Naprawa tłumika samochodowego – jak to zrobić?
Naprawa tłumika najczęściej opiera się na jego załataniu poprzez spawanie, lecz często jest to tylko tymczasowa naprawa i po jakimś czasie korozja pojawi się w kolejnym miejscu. Samo spawanie nie jest skomplikowanym procesem, aczkolwiek, jeżeli nie posiadamy odpowiedniego sprzętu czy nasze umiejętności spawacza nie stoją na najwyższym poziomie. Bezpieczniejszym, a także wygodniejszym i szybszym rozwiązaniem będzie udanie się do specjalistycznego serwisu w Warszawie, który zajmuje się naprawą tłumików. Tam dowiemy się przede wszystkim jaka forma naprawy ma największy sens.
Duży wpływ na cenę ma skala zniszczeń, ale także model auta, czy rodzaj tłumika. Znaczenie ma także to, która część tłumika uległa zniszczeniu. Dużo wyższą cenę zapłacimy za tłumik środkowy czy początkowy niż za końcowy. Najbardziej opłacalna jest naprawa dużo droższych tłumików przelotowych oraz tłumików sportowych, gdyż ich ceny są dużo wyższe od cen zwykłych tłumików.
Naprawa tłumika – cennik
Minimalny koszt naprawy z jakim powinniśmy się liczyć to 30-50 złotych, lecz im większe zniszczenia tym cena odpowiednio wzrasta i może osiągnąć nawet 200 złotych co często przewyższa wartość nowego tłumika. Doświadczony i wprawny mechanik dokona naprawy w czasie poniżej godziny.
Zdarzają się jednak sytuacje, w których z powodu zbyt dużych zniszczeń naprawa jest po prostu nieopłacana. Wtedy nie pozostaje nam nic innego jak zakup nowego tłumika, co będzie się wiązać z większymi kosztami. Ceny nowych tłumików zaczynają się od 100 zł. Jednak przed decyzją o naprawie warto odwiedzić lub zadzwonić do kilku warsztatach, aby rozeznać się i mieć pewność, która forma naprawy będzie dla nas najlepsza.
Artykuł sponsorowany