Jaki wybrać olej do silnika?

0
205

Wszyscy kierowcy, szczególnie ci dojeżdżający daleko do pracy, gdzieś wiele kilometrów, muszą pamiętać o regularnej wymianie oleju silnikowego, ponieważ to bardzo ważna czynność, od której zależy żywot samochodów. Rodzi się więc pytanie, jaki olej najlepiej wybrać?

Na co zwrócić uwagę przy wyborze oleju silnikowego?

Jeśli chodzi o właściwy wybór oleju silnikowego, to warto zastanowić się, na co zwrócić uwagę. Czy może bardziej na ceny, czy na daną markę? Jak się okazuje, oleje cenionych, znanych, zaufanych producentów, są szczególnie kupowane, więc marka jest ważniejsza. Zanim jednak dokona się samego kupna, to trzeba poznać jeszcze określoną normę auta, jaką powinien spełniać olej. Klasa jakości – to też niezwykle istotny parametr. To ujednolicony przez ACEA system oznaczania przeznaczenia oleju oraz także stopnia jego zaawansowania technicznego. Litera A – taki olej przeznaczony jest do silnika benzynowego. B – ten olej do diesla. C – do silnika diesla z tzw. filtrem DPF. Jest jeszcze cyfra, która z kolei określa klasę jakości. Kolejną cechą jest klasa lepkości. Cóż to takiego? To stworzony przez organizację SAE system, który służy po prostu do oznaczania płynności olejów w różnych temperaturach – niskich (lepkość zimowa) oraz wysokich (lepkość letnia). Litera W oznacza oleje całoroczne. Klasa lepkości jest dobrze widoczna na opakowaniach olejów.

Co nam mówi klasa lepkości oleju?

Wybór oleju silnikowego, jeśli chodzi o ten powyższy czynnik, najczęściej dotyczy tych o oznaczeniach: 5W30 i 10W40. Biorąc pod uwagę samą markę, to w rankingach kierowców wiele razy wygrywa firma z siedzibą we Francji, czyli Motul. Gdy już będziemy mieć w ręku daną butelkę z olejem, to spójrzmy więc na wskaźnik lepkości, tj, na informację na temat zmian lepkości razem z temperaturą. Jeśli tenże wskaźnik jest wyższy, to dany olej na pewno zachowa stabilną lepkość. Przeczytajmy także, jaka jest tzw. liczba zasadowa, czyli Total Base Number (TBN). Pokazuje ona, jaka jest zawartość dodatków alkalicznych, takich, które neutralizują kwaśne produkty spalania (jak choćby siarkę z paliwa). Wybór oleju z wyższym TBN zapewni dłuższą neutralizację zanieczyszczeń kwasowych. Rodzaj bazy olejowej również ma wpływ na jakość produktu. Taka baza stanowi około 85% objętości oleju silnikowego, a kolejne 15% to zastosowane w nim różne dodatki uszlachetniające. Na koniec warto pamiętać, że oleje dzielimy na kilka grup, a konkretniej na pięć. W skład pierwszej, a także drugiej, wchodzą oleje mineralne. Trzecia zawiera oleje powstałe w technologii syntetycznej. Natomiast w grupie czwartej mamy syntetyczne (polialfaolefiny); a w piątej syntetyczne oparte na innych technologiach, na przykład na tzw. estrach. I właśnie te dwie ostatnie grupy są najlepsze, bo oleje mają najlepsze parametry. Oczywiście pamiętajmy, że zawsze warto kupić więcej oleju niż tyle, ile wejdzie go do silników. Prawidłowy dobór oleju jest ostatecznie uzależniony od dokładnej analizy zaleceń danego producenta i od dostosowania się do norm, jakie olej musi spełniać, by silnik dobrze, długo i wydajnie pracował.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here